کد مطلب:192916 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

چرا ممکن نیست که آفریدگار جهان متعدد باشد؟
هشام بن حكم گوید: از جمله سؤالاتی كه زندیق از امام صادق - علیه السلام - كرد این بود كه گفت: چرا ممكن نیست كه آفریدگار جهان بیش از یكی باشد؟



[ صفحه 27]



امام صادق - علیه السلام - فرمود: كلام تو كه می گوئی اگر دو باشند از چند فرض و صورت خالی نیست:

یا اینكه هر دو قدیم و قوی هستند، یا هر دو ضعیف، یا اینكه یكی قوی و نیرومند، و دیگری ضعیف و ناتوان.

پس اگر هر دو نیرومند و قوی باشند پس چرا همدیگر را كنار نمی زنند، تا زمام تدبیر و ربوبیت را به خود اختصاص دهد؟

و اگر می گوئی: یكی از آن دو نیرومند و دیگری ناتوان و ضعیف است، پس در این صورت ثابت می گردد كه خالق و آفریدگار یكی است همانطور كه ما می گوییم، به جهت عجزی كه از دومی ظاهر و آشكار می شود.

و اگر می گوئی آنها دو تا هستند پس یا از هر جهت با هم متفقند، یا از هر جهت مختلفند. ولی چون ما جهان هستی را منظم و هماهنگ، و گردونه را در دوران و رفت و آمد شب و روز و آفتاب و ماه را مرتب یافتیم، و این استواری و درستی تدبیر و مدیریت و هماهنگی دلیل بر این است كه مدبر جهان یكی است. [1] .

- گفتنی است كه حضرت در این بیان به نتیجه ی دو صورت اشاره فرمودند.

یكی اینكه هر دو ضعیف و ناتوان باشند، و دیگری اینكه هر دو از هر جهت متفق و هماهنگ عمل كنند، زیرا در صورت اولی ممكن نیست آفریدگار باشند، و در فرض دوم، وجود آفریدگار دوم لغو، بلكه اصلا چنین فرضی محال است، زیرا مطلق متعدد نمی شود.


[1] بحارالانوار: ج 3 ص 230 ح 22.